به شرکت خدماتی شکیبا خوش آمدید
رام رایگان گوشی های هواوی 1
اهنگ 1
گوش پاکن برقی" target="_blank" >گوش پاک کن برقی 1
خرید ساعت دیواری چوبی" target="_blank" >خرید ساعت دیواری چوبی 1
خرید ساعت کاسیوخرید ساعت کاسیو 1
خرید شارژ رایتل 1
گروه انسانهای سبز 1
جی پی اس موتور
جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت خدماتی نظافتی تهران و آدرس abtinpak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 116
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


44216051-77220570-88895207-22855915

نظافت ۹ نقطه آشپزخانه با شکیبا

مي گويند آشپزخانه قلب خانه است. شايد به اين خاطر كه تميز بودن آن با سلامت افراد خانه به طور مستقيم ارتباط دارد . مواد غذايي و ظروفي كه غذا در آن تهيه وسرو مي شود، همه در آشپزخانه سرو ميشود وسالم بودن غذايي كه مي خوريم ، به تميز بودن وبي ميكروب بودن اين محل بستگي دارد . بررسي ها نشان داده علت تعداد زيادي از مسموميت هاي غذايي ، رعايت نكردن بهداشت موادغذايي و وجود آلودگي در آشپزخانه است . اگرمي خواهيد آشپزخانه اي سالم و عاري از آلودگي هاي ميكروبي داشته باشيد ، اين مقاله را بخوانيد وعمل نماييد.

۱-كابينت ها

داخل كابينتها تاريك است و هوا هم در آن جريان ندارد . آگر مواد غذايي در كابينت نگهداري شود ، به محل امني براي حشراتي مانند سوسك تبديل مي شود. براي اينكه چنين اتفاقي نيفتد ، بايد مواد غذايي را  در ظروف دردار قرارداده ودر كابينت بگذاريد، سطح داخل كابينت هارا به طور مرتب تميز كنيد وهر چند وقت يكبار در آنها را باز بگذاريد تا هوا جريان پيدا كرده ورطوبتشان از بين برود.

۲-در اجاق گاز

معمولا سطح اجاق گاز را پس از هربار پخت وپز تميز ميكنيم اما در اجاق گاز وسراميك ها وكاشي هاي اطراف اجاق گاز هم بايد تميز شوند. هنگام پخت وپز، ذرات غذا روي اين سطوح مي نشيند وشرايط را براي رشد ميكروب ها و تجمع حشرات موذي فراهم مي كند . بنابراين توصيه مي كنيم هر وقت سطح اجاق گاز را تميز مي كنيد ، در اجاق گاز وكاشي و سراميك هاي اطرافش را هم فراموش نكنيد.

۳-قابلمه ها وماهي تابه هاي درشيشه اي

جنس در اين قابلمه ها از شيشه وجنس كنا ره هاي آن از فلز است. معمولا در محل اتصال شيشه وفلز ، مواد غذايي باقي مي ماند واين محل به جايي براي رشد ميكروب ها تبديل مي شود. در صورتي كه از اين ظروف استفاده مي كنيد، لازم است آنها را با دقت بيشتري شسته و ضدعفوني كنيد. كارشناسان بهداشت استفاده از اين ظروف را توصيه نمي كنند.

۴-تخته آشپزي

تخته آشپزي سطحي است كه مواد غذايي مختلف مانند انواع گوشت وسبزي ها  روي آن خرد مي شود. اگر تخته آشپزي ، چوبي باشد، هنگام برخورد چاقو وساطور شيارهايي روي آن ايجاد مي شود كه مقداري از خونابه گوشت وموادغذايي  ديگر داخل آن باقي مي ماند وبه محل تجمع  ميكروب ها تبديل مي شود . بنابراين بهتر است به جاي استفاده از تخته هاي چوبي ، از انواع  پلاستيكي يا شيشه اي استفاده كنيد وهر بار ،آن را با دقت شسته وضدعفوني كنيد. براي گوشت وسبزي از تخته اي جداگانه استفاده كنيد و هر چند وقت يك بار تخته آشپزي را تعويض كنيد.

۵-جاچاقويي

چاقوها را بايد قبل از قرار دادن در جاچاقويي، خوب شسته وخشك كنيد. بهتر است از جاچاقويي هايي شيشه اي استفاده كنيد واز جاچاقويي هاي چوبي كه در آنها تيغه چاقو در محلي تاريك ومرطوب قرار مي گيرد، استفاده نكنيد.براي خرد كردن گوشت خام وسبزي وميوه از چاقوي جداگانه استفاده كنيد وچاقو را فقط با آب نشوييد. هنگام شستشوي چاقو محل اتصال تيغه ودسته را با دقت بيشتري بشوييد تا مواد غذايي در آن باقي نماند.

۶-يخچال

نگهداري مواد غذايي در يخچال، يكي از مواردي است كه بايد به آن توجه داشت . براي نگهداري سالم غذا ، دماي يخچال بايد بين صفر تا ۵ درجه تنظيم شود. برخي افراد به اين موضوع توجه نمي كنند وتصور مي كنند يخچال به صورت خودكار روي دماي مناسب تنظيم مي شود. اما اعداد نوشته شده كنار درجه تنظيم دما دقيقا مشخص نمي كند كه دماي يخچال پايين تر از ۰ تا ۴ درجه است.

به همين خاطر لازم است براي اطمينان بيشتر از يك دماسنج استفاده كنيد. براي پيشگيري از انتقال آلودگي دستگيره يخچال را با محلول ضد باكتري تميز كنيد. اگر بعد از دست زدن به گوشت خام ، در يخچال را باز كنيد باكتريهاي موجود در گوشت به نفر بعدي كه در يخچال را باز مي كند، منتقل خواهد شد.

۷-ابر و اسفنج ظرف شويي

برخي افراد به اين موضوع كه اسفنج ها با حفره هاي ريز و مرطوبشان محل مورد علاقه باكتري هاوميكروب ها هستند توجه نمي كنند. نتايج يك بررسي كه توسط محققان انگليسي انجام شد نشان داد كه ۱۲ درصد مردم فقط ماهي يكبار اسفنج ظرفشويي شان را تعويض يا ضدعفوني مي كنند و۶ درصد، حتي ديرتراز يك ماه ، اين كار را انجام مي دهند. براي تميز كردن و از بين برن ميكروب هاي درون اسفنج بهترين راه اين است كه آن را مرطوب كرده وبه مدت ۲ تا ۳ دقيقه در مايكروفر قرار دهيد.

۸-سينك ظرف شويي

بعد از هر بار غذا درست كردن و شستن سبزي ، ميوه، مرغ و گوشت بايد سينك ظرفشويي را ضدعفوني وتمييز كنيد. سينك ظرفشويي هم براي شستن ظروف كثيف وهم براي شستشو وتميز كردن ميوه وسبزي وگوشت استفاده مي شود و باقي ماندن آلودگي روي سطح آن مي تواند باعث انتقال آلودگي ومسموميت هاي غذايي شود. پس از هر بار شستن ظروف ، شستن ميوه وسبزي وبعداز شستن وتميز كردن گوشت ، مرغ وماهي بايد سينك را به دقت با آب گرم ومايع ظرفشويي بشوييد و هر چند وقت يك بار نيز آن را با محلول سفيدكننده و آب ضدعفوني كنيد وبا يك حوله يا دستمال تميز خشك كنيد. اين كار در حفظ بهداشت خانواده وكاهش مسموميت هاي غذايي موثر است.

۹- كف آشپزخانه

اگر هنگام آشپزي  مقداري مواد غذايي روي زمين ريخت، بايد فورا آن را برداريد وسطح زيرش را تميز كنيد. همچين لازم است هر هفته كف آشپزخانه را با آب گرم و مواد شوينده بشوييد وسطح زير كابينت ها ، لباسشويي ، اجاق گاز ويخچال را تميز كنيد

 

فصل اول درد

 

 

درد:

حال که درمورد سلامتی صحبت شد، بیائید نگاهی هم به مسئله «درد» بیندازیم. اگر از کسی که بعد از یکساعت ونیم از روی صندلی دندانپزشک بلند شده است بپرسید که «آیا درد خارق العاده نبود؟»ممکن است به سلامت روانی شما شک کند. به همین ترتیب شاید برای شما هم مشکل باشد که بلافاصله پس از سوزاندن انگشت خود روی اجاق گاز آشپزخانه از مثبت بودن درد سخن بگوئید اما فرض کنیم که احساس درد وجود نمی داشت آنوقت می توانستید بدون آنکه متوجه باشید بیست دقیقه به اجاق گاز تکیه بدهید وبعد تصادفا مشاهده می کردید که به جای دست یک چماق سیاهرنگ زغالی شکل دارید.

اگر درد جسمانی وجود نداشت ممکن بود بعد از کار که به خانه می روید و برای پوشیدن دمپائی خود خم می شوید به خود بگوئید:« اوه نصف پای چپ من نیست .شاید آنرا لای در آسانسور جا گذاشته باشم وشاید هم پیش سگ دوبر من همسایه باشد! دیدم که بعدازظهر کمی عجیب راه می رفتم

درد جسمانی هم ، جنبه مثبت وبا ارزش خود را داراست.درد جسمانی بازخورد مداومی ست که به ما می گوید چه بکنیم و چه نکنیم ؟ چقدر ناراحت کننده است که مجبور شویم در وسط یک شام شاعرانه به همسر خود توضیح دهیم که«عزیزم، من نمی توانم دسرم را بخورم چون همین الان نصف زبانم را گاز گرفتم وکندم.»(البته،توضیح با زبان اشاره.)

هروقت که بیش از اندازه غذا می خوریم یا به اندازه کافی نمی خوابیم یا قسمتی از بدن ما از کار می افتد یا می شکند ونیاز به استراحت پیدا می کند،سیستم هشداردهنده خود کار خارق العاده بدن مارا آگاه می سازد.

تجربه درد عاطفی نیز بطریق مشابه عمل می کند. وقتی بگونه عاطفی آسیب میبینیم این پیام هشداردهنده به ما می گوید«باید روش خود ررا تغییربدهی و زاویه دیدت را عوض کنی». وقتی کسی  در زندگی به ما ضربه می زند،مایوس مان میکند و بی توجه به زمین مان می زند پیام هشداردهنده ممکن است این باشد که«در زندگی بدون توقع عشق بورز. آنها را همانگونه که هستند بپذیر وآنچه را به تو می دهند بدون قضاوت از آنها بگیر». پیام دیگر ممکن است از این قرار باشد که « اجازه نده که دیگران با اعمالشان اعتماد به نفس را از تو بگیرند».

اگر خانه شما دچار آتش سوزی شود یا ماشین تان به سرقت برود شاید حالتی از یاس هیجانی را به وضوح تجربه کنید. این یاس ، طبیعی وانسانیست. اگر تصمیم بگیرید که از این موقعیت یاس آور هم چیزی بیاموزید می بینید که بدون این دلبستگیها هم میشود زندگی شادی داشت. یاس عاطفی می تواند باعث شود که شما به ارزیابی مجدد پیشینه خود بپردازید نمی خواهم بگویم که ما باید بدون خانه وماشین زندگی کنیم، بلکه منظور من بیان این نکته است که آدم هاي موفق از اين تجربيات درس مي گيرند و ارزشهاي خود را به گونه اي تعديل مي كنند كه از دردناكي اين وقفه هاي زندگي بكاهند.

خلاصه كلام:

درد،انسان  را به تامل و به تغيير جهت وا مي دارد.درد سبب ميشود كه نگاهي متفاوت به هر چيز بيندازيم. همانند درد جسماني ، اگر با درد عاطفي نيز برخوردي احمقانه داشته باشيم ،ضربه ها همچنان ادامه خواهند یافت. می توان با سماجت گفت: «خوب، این مسئله نباید به من آسیب برساند،من نمی خواهم از آن ضربه بخورم» اما حقیقت این است که این آسیبها تا زمانی که در نگرش خود تغییری ایجاد نکنیم همچنان ادامه خواهند یافت.

در واقع بعضی ها ترتیبی می دهند که بیست وچهار ساعت در شبانه روز وسیصد وشصت وپنج روز در سال از بابتی ضربه ببینند آنها هرگز نمی فهمند که دیگر وقت آن است که دست خود را از روی اجاق بردارند.

                                                                                ادامه دارد...

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:,ساعت 21:3 توسط محسن بیوک خان |



cache01last1458077225