به شرکت خدماتی شکیبا خوش آمدید
رام رایگان گوشی های هواوی 1
اهنگ 1
گوش پاکن برقی" target="_blank" >گوش پاک کن برقی 1
خرید ساعت دیواری چوبی" target="_blank" >خرید ساعت دیواری چوبی 1
خرید ساعت کاسیوخرید ساعت کاسیو 1
خرید شارژ رایتل 1
گروه انسانهای سبز 1
جی پی اس موتور
جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت خدماتی نظافتی تهران و آدرس abtinpak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 6
تعداد مطالب : 116
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


گفت و گوی قدس با یک کارشناس فیزیوتراپی در آستانه سال نو؛

سلامتی خود را فدای خانه تکانی نکنید شرکت مهر نیس

پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - روزهای پایانی سال با انجام سنت دیرینه «خانه تکانی» کلینیک‌ها و درمانگاه‌های ارتوپدی و اورژانس‌ها هم به طور چشمگیری با افزایش مراجعه بیماران و مصدومان روبه‌رو هستند، ...

زیرا آسیبهای اسکلتی عضلانی و شکستگی‌ها یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به این مراکز می‌باشد.
در حالی که همین خانه تکانی‌ها و جابه جایی‌ها اگر با اصول صحیح و «مراقبت از خود» انجام شود، چنین مشکلی را شاهد نخواهیم بود و هیچ خطری بانوان خانه‌دار و «همسران آنها» و «کارگران نظافتی» را تهدید نخواهد کرد.
دکتر مجید شهبازی کارشناس فیزیوتراپی گروه ارتوپدی و دانشجوی دکترای تخصصی فیزیوتراپی با حضور در تحریریه قدس در گفت و گویی با خبرنگار ما درباره کاهش خطرات ناشی از خانه تکانی، مراقبت بیشتر از سلامت و راهکارهای صحیح جابه‌جایی اجسام سنگین هنگام کارهای سخت توضیح داده است که با هم می‌خوانیم.

عوامل مؤثر در آسیبهای اسکلتی - عضلانی
دکتر شهبازی در خصوص مهمترین عواملی که موجب آسیب هنگام خانه تکانی و کارهایی از این قبیل می‌شوند، می‌گوید: بیشتر آسیبهای اسکلتی- عضلانی به خاطر این است که هنوز بدنمان آماده کارکردن نیست، شروع به فعالیتهای سخت و سنگین به مدت طولانی و ادامه آن باعث می‌شود تا آسیب ببینیم و با درد روبه‌رو شویم.
در حالی که ابتدا بدن باید گرم و آماده شود، سپس کارها را شروع کنیم. درست مثل دو ماراتن که باید با نرمش بدن را گرم کنیم در انجام فعالیتهای سنگین مثل خانه تکانی و اغلب کارهای منزل نیز همین روش را باید به کار گیریم.
وی با بیان این مطلب که تغییر دکوراسیون و جابه جایی اشیای سنگین و شست و شوی البسه فراوان و ملحفه و غیره از جمله کارهایی است که بدن به آن عادت ندارد، خاطرنشان می‌کند: برای انجام این قبیل کارها ابتدا باید از قبل بدن گرم و آماده شود و سپس همه کارها را با هم انجام ندهیم. به طور مثال برای جابه‌جایی وسایل یا حمل بار و یا انجام کارهایی مثل باز کردن پرده‌ها، جابه جایی کمد و مبل و میز و صندلی و... حتی شست و شوی کاشی و سرامیک و غیره تنوع در کارمان داشته باشیم و مدت طولانی به یک کار سرگرم نشویم و اگر قرار است در یک روز این کارها انجام شود، بخشی از پرده را باز کنیم، سپس قسمتی از کاشی‌ها را بشوییم و پس از آن یکی از وسایل را جابه جا کنیم و ... و باز برای نوبت بعد قسمت دیگری از پرده و به همین ترتیب تا کارها تمام شود و البته فراموش نکنیم که پس از مدت کوتاهی کار کردن (20 تا 30 دقیقه) یک استراحت کوتاه داشته باشیم و بعد به کار ادامه دهیم.
به گفته وی در انجام تمام کارهایی که اشاره شد باید به چند نکته نیز توجه شود تا با مشکلی روبه‌رو نشویم، زیرا اگر این نوع فعالیتها طبق اصول صحیح و ارگونومیک صورت نگیرد ستون مهره‌ها تحت فشار خارجی قرار گرفته و به وارد شدن صدمه و آسیب بویژه در ناحیه کمر منجر خواهد شد.
دکتر شهبازی می‌افزاید: متأسفانه امروز «کمردرد» یکی از شایع‌ترین آسیبهای اسکلتی- عضلانی و دومین علت شایع در بروز غیبت‌های ناشی از کار محسوب می‌شود.

اصول کلی حمل صحیح بار و جابه‌جایی
- سعی کنید برای بلند کردن و جابه جایی بار از تجهیزات مکانیکی مثل چرخ دستی و... استفاده کنید و حتی الامکان از بلند کردن دستی بار اجتناب کنید.
- زمانی که بار ثابت است آن را جابه جا کنید مثل تنگ آب، آکواریوم، کمد لباس و کتابخانه و... (ابتدا آن را خالی و ثبک کنید، سپس آن را جابه جا نمایید)
- هیچ گاه برای بلند کردن بار کمرتان را خم نکنید، بلکه با خم کردن زانو و به کمک زانوها بار را بلند کنید.
- تا جایی که ممکن است وسیله را به بدن خود نزدیک کنید و آن را بین بازو و شانه قرار دهید تا عضلات بتوانند نیروی کافی تولید و از بدن محافظت کنند.
- سعی کنید هنگام بلند کردن اشیا از انجام حرکات جانبی (حرکت به طرفین) و انجام حرکات چرخشی اجتناب کنید. چون بیشترین آسیب به دیسک در چرخش‌های کمری است.
- در بین کارها به بدنتان استراحت بدهید تا بافتها و مفاصل فرصت ریکاوری و بازسازی پیدا کنند.
- کارها را تقسیم کنید و در طول چند روز به انجام آن بپردازید. (دیر رسیدن بهتر از نرسیدن است)
- هنگام کار کردن به بدن و شکل بدن تنوع بدهید، یعنی اگر زمین را می‌شویید نیمی از آن را در حال نشسته و نیمی را در حال خمیده یا ایستاده انجام دهید. یا اگر پرده را باز می‌کنید یا می‌خواهید آن را نصب کنید یکسره این کار را انجام ندهید و در بین آن کار دیگری را دنبال کنید.
- برای جابه جایی کمد و وسایل سنگین ابتدا مسیر را شناسایی و بسنجید و سر راه را قبلاً باز کنید یا جایی که قرار است آن را بگذارید تعیین کنید تا مدت زمانی که فشار روی بدن است کمتر شود.
- از جابه جایی‌های اضافی خودداری کنید و اگر ضرورت ندارد چیزی را جابه جا نکنید.
- ابزارها و وسایلی که لازم دارید (زودپز، آبمیوه گیری، آسیاب، پلوپز و...) دم دست بگذارید تا برای برداشتن آن از بالای کابین یا داخل کابین دستتان را بلند نکنید تا به اسکلت و عضلات شما فشار وارد نشود.
- برای برداشتن اشیاء از بالای کمد و کابینت و زیر نیرو... احتیاط کنید، زیرا یکی از دلایل آسیب این است که در دامنه‌های انتهایی مفاصل فشار بیش از حد وارد می‌شود. (مثلا دست تا انتها بالا کشیده شود، کمتر تا انتها خم شود و...)
- با توجه به اینکه مغز میزان بار را تخمین می‌زند قبل از جابه جایی حتماً وزن بار را بسنجید، چون حتی بار سبک هم می‌تواند صدمه بزند.
- در ارتفاع و بلندی ایمنی و تعادل خود را در نظر بگیرید، زیرا در غیر این صورت سقوط از بلندی و عوارض خطرناک اتفاق خواهد افتاد.
- برای بلند کردن وسایل از دو دست استفاده کنید (هنگام خرید و حمل ساک و غیره)

با کاهش درد، درمان را قطع نکنید
این کارشناس فیزیوتراپی با اشاره به اینکه دردهای اسکلتی عضلانی اگر کاهش پیدا کنند علامت بهبود و خوب شدن بیمار نیست، اظهار می‌دارد: کاهش درد یکی از علامتهای خوب شدن و بهبود است، اما بیمار هنوز کاملاً خوب نشده و نمی‌تواند به طور کامل به زندگی عادی برگردد و مجاز به انجام هر فعالیتی باشد.
ما وقتی به بیمار می‌گوییم مثل قبل شده که قدرت عضلات و بالانس عضلات ایجاد شده باشد. چون ضعف عضله باعث درد نمی‌شود، ولی در صورت صدمه به بافتهای مجاور درد ایجاد می‌گردد.

سلامتی مهمتر از خانه تکانی
دکتر شهبازی به قوانین کلی و شرایط ایده آل در جابه‌جایی بار و اجسام و اشیای منزل و کارهای سنگین اشاره کرده، تصریح می‌کند: یادمان باشد «سلامتی» از هر چیزی مهمتر است، از این رو:
- هر نوع بار و وسیله‌ای را آهسته جابه جا کنید.
- اگر وسایل سنگین و سبک را باید جابه جا کنید تنوع در میزان بار بدهید و اگر یک بار سنگین را حمل می‌کنید بعد نوبت را به بار سبک بدهید.
- دقت کنید مدت زمان فشار روی بدن در مجموع یکساعت بیشتر نباشد و در یک دقیقه نیز دو تا بار یا وسیله بیشتر جابه جا نشود.
- تا جایی که ممکن است به جای حمل کردن از سر دادن، هل دادن یا غلتاندن استفاده کنید.
- مسافت جابه جایی را به حداقل برسانید.
- اگر حتی کار نشسته انجام می‌دهید، پس از 20 دقیقه حتماً دو دقیقه راه بروید تا فشار روی عضلات کم شود.
- از حرکات تکراری خیلی زیاد جلوگیری کنید.
- از حرکات مداوم و طولانی بخصوص در دامنه انتهای مفاصل خودداری کنید
- وضعیت نشستن و قرار گرفتن وسایل را تغییر دهید به طور مثال میز کامپیوتری که پشت آن می‌نشینید پس از یکماه جابه جا کنید، وضعیت صندلی خود را تغییر دهید و حتی «پد» زیر دستتان را جابه جا کنید و بدنتان را در یک وضعیت تکراری قرار ندهید، چون تغذیه بافتهای بدن دچار مشکل می‌گردد و اگر فشار ثابت باشد و تغییر نکند برای «غضروف» مشکل تغذیه‌ای ایجاد می‌شود.
- خریدها را در طول هفته تقسیم کنید تا جابه جایی به بدن آسیب نرساند.
- بدن خود را بشناسید و وقتی عادت به کاری ندارید اصرار به انجام آن کار نداشته باشید.
- بدن را به کارهای آهسته و آرام عادت دهید.
- هنگام جابه جایی وسایل از کفش مناسب استفاده کنید که سر نباشد و به اندازه کافی نرم باشد تا فشار روی بدن را جذب کند.
** و سرانجام باور کنیم که عید نوروز، خانه، مبلمان زیبا و... همه و همه در صوتی قابل استفاده خواهد بود که از «نعمت سلامتی» برخوردار باشیم و برای حفظ این نعمت باارزش «بدن» خود را بشناسیم، به صدای او گوش کنیم و بیشتر مراقبش باشیم.
نکته مهم
درد اگر بیشتر از 48 ساعت طول بکشد باید به فکر درمان باشیم و نگذاریم به مرحله «مزمن» برسد.
بخصوص اگر «گزگز... «مور مور»، «بی حس» و دردهایی که به اعصاب مربوط می‌شود داشته باشیم، باید همراه با درمان شرایط کاری و زندگیمان را تغییر دهیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:,ساعت 11:58 توسط محسن بیوک خان |